
Photos are courtesy of Agence France-Presse (AFP)

Egypt
by Aliaa Dawoud and Anne Nelson





Swedish International Development Cooperation Agency (SIDA)

Financially Viable Media
in Emerging and Developing Markets

A World Association of Newspapers and News Publishers project 

Project supported by 



Regardless of which forces assume 
power in Egypt, three critical ele-
ments of the Egyptian media are like-
ly to remain noteworthy over the me-
dium term. One is the long-standing 
tangle of legal restrictions and regu-
lations that make it nearly impossible 
to launch a new newspaper or local 
broadcast outlet, especially one that 
does not support the party in power. 
The second element is the onerous le-
gal, economic, and professional ob-
stacle courses that prevent aspiring 
journalists from practicing journalism 
and leave them prey to official har-
assment and arrest. The third is the 
way in which new media have begun 
to address these gaps through satel-
lite television, notably al Jazeera, and 
social media. These factors are not 
likely to change quickly, and their sig-
nificance resonates in other media 
markets in the Arab world.

As this report goes to press in 
April 2011, Hosni Mubarak has 
been forced to step down as 

the Egyptian head of state. His Febru-
ary 11 decision followed years of pro-
tests by workers and students alike 
and weeks of peaceful demonstra-
tions in Cairo, Alexandria, and oth-
er Egyptian cities. Yet some observers 
commented that the pattern of the 
events in Egypt meant that the coun-
try might just “decapitate” the regime 
by replacing Mubarak with another 
equally distasteful figure from his gov-
ernment. It will be impossible to de-
fine the outcome of these events for 
a long time to come. Will there be a 
reform government in Egypt, or will 
the Egyptian government end up as 
a Mubarak regime without Mubarak? 
One way or another, Egyptians have 
altered the way the world perceived 
media and the power of citizens’ voic-
es in the Arab world.

Much of the international attention 

on this uprising has been focused on 
the role of social media in Egypt, in 
particular, blogging, Facebook, and 
Twitter. These platforms have been 
used to organize rallies, expose abuse, 
spread rumors, and disseminate break-
ing news. But it is impossible to eval-
uate this realm without an accompa-
nying assessment of the functions and 
failings of legacy media. Egypt’s news-
papers and broadcasters have served 
in some well-known ways to support 
the regime and in other, sometimes 
unexpected ways, to challenge it. Fur-
thermore, as the Egyptian media envi-
ronment has evolved from traditional 
forms to online platforms, newspa-
per websites and satellite broadcasters 
have created a critical transitional link.

The protests in Egypt arose from the 
complex interactions of a number of 
factors beyond digital media, among 
them trade unions, stifled opposition 
parties, and last but by no means least, 
legacy media. 

Executive Summary	

Table 5: Egypt Country Data	

Data type 2010 (e)

Population 80.4 million

Literacy rate 71.4%

Per capita GDP US$6,200

Urban/rural population 43/57%

Official language Arabic

Land line telephone connections 15%

Mobile phone registered connec-
tions

82.19 million

Internet penetration 20% (broadband: 1 million)

Sources: CIA World Factbook and Egyptian Ministry of Communications

Country Report

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

37



Country Indices: Egypt	

Political &
Regulatory

Post-Mubarak political 
uncertainty – will there 
be a reform government 
in Egypt, or will the Egyp-
tian government end 
up as a Mubarak regime 
without Mubarak?

Legacy media tight-
ly regulated, controlled, 
and restricted by the gov-
ernment

Number of bloggers and 
journalists jailed

Newspapers and televi-
sion have played a critical 
role in the country’s polit-
ical process – criticism of 
government widespread; 
military establishment 
and intelligence agencies 
still taboo topics

Government holds mo-
nopoly on newspaper dis-
tribution, printing plants, 
ink, and paper supplies

Government exercises 
pressures via advertising

GDP per capita estimate 
US$6,200; unequal distri-
bution of wealth

Government allowed es-
tablishment of a limit-
ed number of privately 
owned newspapers

Foreign ownership pro-
hibited; some signs of for-
eign activity in the media 
sector, albeit in the non-
news media for now

Privately owned media 
not allowed to receive 
any form of direct or indi-
rect foreign funding

No oversight mechanism 
to monitor circulation 
and/or readership; some 
estimates put overall cir-
culation figure between 3 
and 4 million daily

Second largest advertis-
ing in the region; 16% of 
total regional advertising 
spend, expected growth 
rate of 7% over 2009–
2014

Social

Most populous country 
in Arab region, 47% ru-
ral, 71% literacy rate

High level of social ine-
quality, especially among 
rural population

Vibrant civic engage-
ment via Internet and so-
cial networks

Citizen journalism/dig-
ital activism ties to lega-
cy media – used to bypass 
most government con-
trols

Long tradition of public 
discourse and newspaper 
readership

16.5 million Internet us-
ers (20% of the popula-
tion)

Mobile phone penetra-
tion near universal (ex-
ceeding 100%)

5 million Egyptians on 
Facebook – highest in the 
Middle East

Estimates in early 2011 
range from 15,000 to 
30,000 Twitter users and 
160,000 bloggers

ADSL or broadband 
subscribers – just over 1 
million

Media & 
New Technologies

Economy & 
Market

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

38



drastically in the mid-1990s. A few 
years after the emergence of the 
“Cypriot Press,” officials realized that 
government-owned newspapers and 
printing presses owned by them could 
benefit greatly from the existence of 
privately owned newspapers. These 
sophisticated printing presses were 
previously used only to print a limited 
number of publications, namely, the 
government’s own newspapers and 
magazines. At that time they were 
capable of printing far more. Condi-
tions for establishing privately owned 
newspapers were relaxed in the mid-
1990s, and in 1997, three privately 
owned newspapers received licenses, 
and these three were gradually fol-
lowed by many others.

As of early 2011, three types of 
newspapers existed in Egypt: govern-
ment-owned newspapers, newspa-
pers owned by political parties, and 
privately owned newspapers – the 
so-called “independent press.” The 
most popular independent daily was 
Al Masry Al Youm. Its closest compet-
itor in terms of circulation was Al-
Shorouk, which was launched in 2009 
(Mabrouk, 2010). The “independ-
ent press” still carried some political 
connotations given that prominent 
businessmen founded or bought out 
some of these newspapers in recent 
years and became more engaged in 
politics. The publisher of Al Dostour, 
for example, is El Sayed El Badawy, 
head of the liberal Wafd party. 	

The question of newspapers’ “inde-
pendence” became a debatable is-
sue. And for those publishers who 
remained critical of the regime, the 
question arose as to whether their 
newspapers were indeed private and 
independent or merely vehicles for 
their party’s agendas.

Egypt, the most populous coun-
try in the Arab world, also pos-
sesses one of the region’s oldest 

journalism cultures.1  Over the past 
two decades of President Mubarak’s 
rule, the government imposed ex-
tensive control on newspaper own-
ership and news content. Although 
some of these controls were eased in 
recent years, more-recent press crack-
downs have shaken the industry, and 
privately owned newspapers con-
tinued to be constrained by govern-
ment monopolies on printing plants, 
ink, and paper supplies. Government 
control over traditional media outlets 
has contributed to the growing au-
dience for online content, which will 
continue to expand as Internet infra-
structure improves and penetration 
increases. These developments have 
benefited social media over profes-
sional journalism; nevertheless, even 
popular online media outlets have 
been hard-pressed to identify worka-
ble business models.

Egypt’s newspapers

Egyptian journalist and media ex-
pert Mirette Mabrouk (2010) has 
written about three transformative 
changes in Egyptian media over the 
past two decades: “First, the intro-
duction of private satellite television 
in the early 1990s; second, the rise of 
independent newspapers; and finally, 
the emergence over the past five or 
six years of the Internet and new me-
dia.”

However, for the past century, news-
papers have been the chief means 
of communication among govern-
ment circles and the elite. The gov-
ernment-owned Al Ahram (The Pyra-
mids), was founded in 1875, making it 
one of the oldest Arab newspapers in 
operation and the market leader. Pri-
vately owned newspapers and mag-

azines existed in Egypt from colonial 
times until the mid-twentieth centu-
ry, but they suffered a major setback 
with the 1952 coup, the prelude to an 
era of “Arab socialism.” The resulting 
one-party state nationalized media 
outlets in 1960, bringing all newspa-
pers and magazines – and soon after, 
all broadcasting outlets – under gov-
ernment ownership. In 1980, a new 
law was introduced allowing polit-
ical parties to issue their own news-
papers. The same law, in theory, al-
lowed for the creation of privately 
owned companies that could then es-
tablish newspapers. But it also includ-
ed very complicated conditions that 
were almost impossible to meet. In 
practice, such newspapers could not 
be formed.

In the 1980s, early in Mubarak’s re-
gime, the government allowed a very 
limited number of privately owned 
newspapers to be launched. They 
specialized mostly in sports or social 
affairs, but the bureaucracy blocked 
any attempt to establish newspapers 
that would address politics.

In the early 1990s, publishers began 
to explore a new way to circumvent 
censorship, known as the “Cypriot 
Press,” or “newspapers with foreign 
licenses.” Under this system, Egyp-
tians obtained newspaper licenses 
abroad, mostly in Cyprus but also in 
London and the United States. They 
produced content in Egypt and sent it 
outside the country for printing, then 
flew the newspapers back to Egypt as 
foreign publications. Those newspa-
pers that were approved by the cen-
sors could be sold inside the country; 
those that were not approved were 
subject to confiscation, resulting in a 
heavy cost to the publisher.

The government’s approach to pri-
vately owned newspapers changed 

1. Portrait of National Media	

  
1
Some scholars date the beginning of the (semi-)independent Arab press to the establishment of Wadi al Nil, a newspaper established in Cairo in 1866 under the rule of Khedive Ismael.

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

39



Newspaper circulation:     
differing figures

As stated previously, reliable sources 
of data on newspaper circulation and 
readership do not exist because there 
is no independent and credible body 
to produce such figures. Nor do the 
newspapers themselves make their 
circulation figures available to the 
public. When asked by researchers, 
many of them respond using vague 
statements such as, “Sixty-five per-
cent of the printed copies are sold.”

Some are kind enough to state ap-
proximate figures, but academics and 
analysts forcefully argue that all of 
these figures are exaggerated and 
not remotely accurate. If a private-
ly owned newspaper’s representa-
tive claims that its circulation is some-
where between 250,000 and 300,000, 
analysts would put it between 100,000 
and 150,000.

Some events can temporarily boost 
newspaper circulation as much as 3 to 
4 percent. These occasions include im-
portant local political developments, 
sensationalist news, interviews with 
prominent figures, and reader servic-
es. High school examinations provide 
the basis for several of these services, 
including the publication of possible 
test questions before the exams and 
the publication of results afterward.

Newspapers remain the dominant 
form of news consumption, but more 

than a third of the adult population 
reads news online, with a higher pro-
portion among the younger demo-
graphic segment. Al Ahram is cited 
as the most read newspaper, in line 
with its claimed circulation numbers 
of over 1 million, the highest in the 
country. “Best news coverage” and 
“habit” rank highly among the rea-
sons for reading in line with other 
markets, while sports is the top read 
topic, significantly more popular than 
in other Arab world countries. The 
strong sports interest displayed in 
newspaper consumption also applies 
to magazines.

It is important to note that the over-
all number of newspaper readers 
does not increase when a new news-
paper emerges. Rather, its readership 
is drawn from those who abandon 
one of the existing newspapers and 
not new readers. The emergence of 
privately owned newspapers has coin-
cided with a considerable drop in the 
circulation of newspapers owned by 
the government and political parties 
alike. In fact, the circulation of news-
papers owned by political parties is 
believed to be at an all-time low. In 
addition, the prevalence of “forced 
distribution” in boosting the circu-
lation of government-owned dai-
lies suggests an advance to private-
ly owned newspapers in the future. 
With an estimated combined paid cir-
culation of between 3 and 4 million, 
Egyptian newspapers remain largely 
the purview of the urban elite.

Advertising market trends

Compared to other major adver-
tising markets in the region, Egypt 
showed strong resilience during the 
financial downturn. The country had 
the second largest advertising market 
in the region in 2009, representing 
16 percent of total regional advertis-
ing spend. The majority of advertising 
came from the public sector and the 
telecommunications industry.

While the advertising market grew 
by over 40 percent in the last three 
years, analysts expect the advertising 
market to grow at a compound an-
nual growth rate of 7 percent over 
the projection period 2009–2013, 
from nearly US$720 million in 2009 to 
US$936 million by the end of 2013.

In line with the overall market in 
the Arab Region, the advertising mar-
ket in Egypt remains concentrated 
in print media, with newspapers ac-
counting for over 55 percent of total 
advertising spend in 2009 and maga-
zines for approximately 6 percent.

Most privately owned newspapers 
interviewed for this report consider 
advertising agencies together with 
distributors as the most powerful 
players in the market; they admit that 
advertisers can and do have an impact 
on the editorial content of privately 
owned newspapers.

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

40



2. The Egyptian Economy and 
Newspaper Conditions	

The international economic 
downturn slowed Egypt’s GDP, 
predominately affecting export-

oriented sectors, including manufac-
turing and tourism. Despite high lev-
els of economic growth over the past 
few years, living conditions for aver-
age Egyptians remain poor. Egypt’s 
turmoil, which has been building for 
many years, has arisen from many dif-
ferent social classes, political move-
ments, and regional initiatives.

The population of Egypt grew from 
about 30 million in 1966 to roughly 
80 million in 2010. The vast majority 
of Egyptians live in the limited spac-
es near the banks of the Nile River, 
where the only arable land is found, 
and the need for this land for farming 
competes with the need for human 
habitations. In late 2010, around 40 
percent of Egypt’s population of just 
under 80 million lived on the fiscal in-
come equivalent of roughly US$2 per 
day with a large part of the popula-
tion relying on subsidized goods (AFP, 
2011).

The last major round of protests 
took place in April 2008, beginning 
with a textile workers’ strike sparked 
by high food prices. Sympathet-
ic students and urban intellectuals 
soon joined their cause. The govern-
ment attempted to control informa-

tion concerning the unrest, but in-
ternational satellite television and 
the intellectuals’ social media chal-
lenged the government’s censorship. 
The government retaliated with bru-
tal measures against journalists, blog-
gers, and Facebook activists.	

The protests temporarily abated, 
but the unrest continued to simmer, 
as the Egyptian economy continued 
to suffer from the high cost of pro-
tests, elevated debt, and the world 
economic crisis. Egypt’s economic 
problems are driven by a demograph-
ic youth explosion: with the number 
of new people entering the job force 
at about 4 percent a year, unemploy-
ment in Egypt is around 10 percent 
but runs as high as 25 percent for ed-
ucated urban youth, who are precise-
ly the people who were seen out in 
the streets.

The circulations of many independ-
ent Egyptian newspapers dropped, 
and many held the country’s eco-
nomic problems to blame. Fifteen 
years ago, the total circulation of all 
Egyptian newspapers was around 3 
million. Today, even with a notably 
increased number of titles, most esti-
mates put the figure between 2 and 
4 million, depending on the source. 
The government-owned daily, Al Ah-
ram, has a circulation of 1 million, but 

much of the circulation of Al Ahram 
and other government-owned pa-
pers is described as “forced distribu-
tion”: many government employees 
are obliged to have one or more gov-
ernment-owned papers delivered to 
their desks each morning. High-rank-
ing officials receive as many as five 
newspapers a day, the cost of which 
is covered by the official’s ministry or 
government enterprise and not by 
the employees themselves.

Although the world has been trans-
fixed by the role of social media in 
the February 2011 protests, Egypt’s 
newspapers have played a critical role 
in the country’s political process. The 
country’s bloggers and Twitter ac-
tivists were able to offer breathtak-
ing if sometimes unconfirmed up-
dates from the streets. But the public 
turned to newspapers and broadcast-
ers for interviews with national and 
international government, political, 
and business leaders to see which way 
the official winds were blowing. 

Like most people living under cen-
sorship, Egyptians learned how to 
read and write “between the lines.” 
This report draws on a series of WAN 
interviews in Cairo, conducted in late 
2010 with editors and reporters who 
preferred to remain anonymous for 
attribution for security reasons.

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

41



Photos are courtesy of Agence France-Presse (AFP)



Egyptian media. Over the period lead-
ing up to the vote, the government 
carried out harsh media crackdowns, 
firing several prominent editors and 
television hosts in an attempt to block 
newspapers’ and broadcast media crit-
ical role to the political process. Sever-
al television stations had their licenses 
revoked, and there was a clampdown 
on SMS (cell phone text messaging), 
a popular tool among Egyptian activ-
ists. According to one Egyptian blog-
ger, who requested anonymity for se-
curity reasons, the government was 
“controlling mass SMS messages, so 
nobody can send invitations to events 
or activities, or even political propa-
ganda. They don’t want the Muslim 
Brotherhood in particular to have an 
audience through SMS messages.” He 
added that the government later ex-
tended the measure to an NGO work-
ing in human rights (WAN-IFRA, 2010).

Nonetheless, mobile platforms have 
become a critical means to counter 
censorship in Egypt, and the news 
media have come to rely on activists’ 
and citizens’ SMS reporting from the 
field. Twitter gained popularity with 
the 2010 elections in part because Fa-
cebook was subjected to government 
monitoring and interference. The pro-
tests of January and February 2011 ac-
celerated this trend, although again, 
the government took various tempo-
rary measures to cut off public access 
to social media, which extended to 
Facebook, Twitter, and cell phones. It 
is difficult to attach firm numbers to 
Twitter users in Egypt; estimates in ear-
ly 2011 range from 15,000 to 30,000, 
and it should be noted that many 
Egyptians who participate in social 
media do so from outside the coun-
try. By the same token, given this par-
ticipation rate, Twitter updates made 
a greater impact among the interna-
tional community than in Egypt. Egyp-
tians’ access to both legacy and online 
media is largely a matter of econom-
ics. The country’s per capita GDP was 
estimated at US$6,200, but the popu-
lation struggles with a high level of so-

According to a prominent semi-of-
ficial journalist, the Mubarak regime 
did not oppose privately owned news-
papers or newspaper ownership by 
businessmen in principle, and it pro-
moted privately owned media as part 
of its policy of moving toward a mar-
ket economy. It also believed that pri-
vately owned media had an impor-
tant and crucial role to play. But at 
the same time, the regime maintained 
that the role of the state should be 
kept unchallenged and that the pri-
vately owned media should act ac-
cording to strict rules and regulations. 
It also maintained that the govern-
ment should hold privately owned me-
dia accountable for its performance.

Yet locally, the privately owned me-
dia is often blamed for causing so-
cial unrest. More important, the gov-
ernment believed that the privately 
owned media played a role in increas-
ing public opposition to the govern-
ment, fueling the recent unprecedent-
ed wave of strikes.

Online media and today’s po-
litical culture

Online media constitutes an addi-
tional sector, one that is closely con-
nected to traditional media but fol-
lows its own erratic path. There is no 
doubt that online media have allowed 
opposition groups to create an alter-
native to the government-controlled 
news organizations. The Muslim 
Brotherhood, the regime’s leading op-
position bloc, has long been deprived 
of equal access to the media. In 2004 
the government shut down its official 
website, and the coalition respond-
ed by setting up 18 different websites 
in support of its approved candidates, 
consolidated with Internet radio sta-
tions. The Muslim Brotherhood’s for-
tunes in the elections improved mark-
edly in the following year (Mabrouk, 
2010).

The November 2010 elections repre-
sented another critical juncture for the 

Egypt’s authoritarian political sys-
tem existed under the rule of 
President Mubarak since 1981, 

making him the seventh longest-rul-
ing non-royal head of state in the 
world until February, following other 
figures such as Qaddafi of Libya and 
Mugabe of Zimbabwe. Egypt is the 
second-largest recipient of U.S. aid in 
the world, following Israel, in return 
for its support for U.S. policies in the 
Middle East. In 2010, US$1.3 billion of 
U.S. aid went to the Egyptian military, 
compared to US$250 million in eco-
nomic assistance (Reuters, 2011). It has 
been impossible to call Egypt a func-
tioning democracy. Although Egypt 
claims that a number of political par-
ties exist and that elections have taken 
place on all levels, including both par-
liamentary and presidential levels, a 
variety of measures have been used to 
weaken and contain opposition par-
ties, and all elections have reportedly 
been rigged.

Furthermore, there has been little 
separation of powers between the 
legislative, executive, and judiciary 
branches of government; most powers 
have been at the disposal of the pres-
ident. He was the one who appointed 
and dismissed cabinet ministers as he 
pleased, and they largely implement-
ed his orders. Similarly, Egypt’s rubber-
stamp parliament voted routinely in 
favor of decisions made by the presi-
dent.

The judiciary system functions more 
like an executive institution, merely 
implementing the laws approved by 
the parliament. Its authority is limited 
even further, because many court rul-
ings are never implemented, and some 
civilians are referred to military courts 
by presidential decrees. Justice is per-
verted by the regime, in many cases by 
judges being forced to rule in a par-
ticular manner, being bribed, or be-
ing appointed based on their loyalty 
to the regime and willingness to hand 
down rulings at its pleasure (Fahmy, 
2002).

3. Political Overview

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

43



cial inequality, especially in the impov-
erished countryside.

This income gap means that the digi-
tal revolution in Egypt has taken place 
on two planes. At the high end are 
the broadband, or ADSL subscribers, 
who totaled just over 1 million people 
in March 2010, accounting for over 1 
percent of the population. The num-
ber of Internet users totaled 16.5 mil-
lion in 2009, which accounts for some 
20 percent of the population. 

But mobile phone penetration is 
near universal. According to the Min-
istry of Communication and Informa-
tion Technology, the number of mo-
bile phone connections for 2010 is 
over 82 million, or exceeding 100 per-
cent. Most people do not have land-
lines, and mobile phones are the norm 
(CAMPAS Central Agency for Public 
Mobilization and Statistics, 2010).

The starting point for this study is 
the Egyptian newspaper market, and 
it is beyond the scope of this paper to 
discuss social media in depth. How-
ever, several additional observations 
are in order. As of 2006, an Egyptian 
government agency estimated that 
there were about 40 active bloggers 
in Egypt. Four years later, that num-
ber grew to up to 160,000 – the equiv-
alent of over 15 percent of all Egyptian 
broadband subscribers. In February 

2011, the New York Times (2011) esti-
mated that there were over 5 million 
Egyptians on Facebook, the highest 
number of any country in the Middle 
East and the Maghreb. Facebook has 
attained critical mass as a news out-
let in Egypt, and it indeed served an 
important journalistic role during the 
2011 protests, during which it was not 
blocked.

This intense level of online participa-
tion demonstrates both the enthusi-
asm of a new generation and the frus-
tration of a young public that has felt 
shut out of the traditional channels of 
political discourse. Of course, some-
times such vast amounts of uncurated 
content can become white noise. Blog-
gers and Facebook and Twitter activ-
ists have been influential in circulating 
breaking news, especially concerning 
human-rights violations, but only a 
small percentage can build up a last-
ing readership. Often, as noted earli-
er, the most influential content online 
originates with traditional Egyptian 
news organizations.

The role of social media in the 2011 
protests will be studied for years to 
come, but events have already shown 
that while the different social me-
dia are gaining in political force, their 
practice still holds many perils. A num-
ber of Egyptian bloggers have been 
jailed in recent years, some of them 

under appalling conditions. The gov-
ernment’s measures took their toll on 
the blogging community, which has 
little access to even the minimal le-
gal protections available to the coun-
try’s registered journalists. “Maybe we 
took them by surprise and they were 
not prepared for us, and that’s how 
we became so big and so effective so 
suddenly,” reflected one leading blog-
ger interviewed by WAN in November. 
“But now they are getting used to it, 
they are experimenting with the tech-
nology and are trying to fight us in 
the same way we fight them, so that’s 
what’s making it hard. Of course, this 
is combined with lots of blows against 
bloggers, which try to destroy their 
reputations, their credibility and dis-
couraging them. Also, a lot of influ-
ential bloggers have emigrated from 
Egypt, to South Africa, France, the USA 
and Sweden, so the blogging scene in 
Egypt has lost its momentum.”

But these developments rarely move 
in a straightforward progression, nor 
do repressive measures always achieve 
their goals. When the Egyptian gov-
ernment temporarily cut off Inter-
net access in February 2011, blogger 
Haisam Abu-Samra suggested that the 
move may have inadvertently fueled 
the revolution: “If anything, it re-
moved distraction and gave us a singu-
lar mission to accomplish” (Abu-Sam-
ra, 2011).

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

44



4. Media Legal and Regulatory Environment

Private newspaper legally 
constrained

One reason Egyptians are so eager 
to publish online is that it is so dif-
ficult for them to publish in print. 
Mirette Mabrouk (2010) has described 
launching a newspaper in Egypt as a 
“logistical nightmare due to govern-
ment regulations.” The centerpiece 
of this nightmare is the principal law 
governing the newspaper sector, Law 
96/1996, which regulates newspa-
per ownership, stipulates restrictions 
on newspapers, and outlines the re-
quirements for establishing newspa-
pers, among many other matters. It 
requires prospective newspaper own-
ers to submit a written request to the 
Supreme Press Council that includes 
detailed information about them-
selves as well as an overview of the 
proposed newspaper. They must also 
obtain a security clearance and per-
mission from several governmental 
bodies, including the Higher Journal-
ism Council and the Council of Min-
isters. They must additionally pay 
hefty fees. The law also includes reg-
ulations on the capital of privately 
owned newspapers that must be fol-
lowed before such newspapers are 
established. The Supreme Press Coun-
cil must reach its decision within 40 
days. If it refuses to grant a news-
paper a license, its would-be owners 
have the right to take the matter to a 
court of law. However, it usually takes 
most newspapers from three to eight 
months to receive a license. 

One major criterion has been the 
political affiliation of the individuals 
behind the newspaper. Anyone who 
is expected to produce a newspaper 
that strongly opposes the govern-
ment has faced great difficulty. For 
example, it took one group five years 
to establish Al Destour, an opposition 
newspaper, even though the group 
won a court ruling in its favor.

The same law prohibits foreigners 
from owning newspapers, and pri-
vately owned newspapers are not al-

lowed to receive any form of direct or 
indirect foreign funding. This includes 
subtle forms of funding, such as subsi-
dized advertising.

Although foreigners are not allowed 
to own newspapers in Egypt, foreign 
media and organizations have exert-
ed significant influence on Egyptian 
journalism through training programs 
in the following areas:  investigative 
journalism, citizen journalism, mobi-
lizing mass media “on the themes of 
democracy and governance,” inclu-
sive journalism, and reporting on re-
ligious diversity, etc (Internews, 2011). 

Media access to information 
limited

One of the main challenges faced by 
privately owned newspapers is their 
limited access to information. Given 
the absence of a law to regulate this 
process and protect journalists’ right 
to access information freely, govern-
ment officials provide journalists who 
work for government-owned news-
papers with information while deny-
ing it to most of those who work for 
privately owned publications. There 
have been some unsuccessful at-
tempts to introduce freedom-of-in-
formation legislation.

Press freedom environment

Despite ongoing legal restrictions, 
the Egyptian media environment has 
still made important gains over re-
strictions of the past. Privately owned 
newspapers played a significant role 
in attaining this advance. Criticism of 
any and all government officials can 
be found on a regular basis in pri-
vately owned newspapers. The only 
remaining taboos tend to involve the 
military establishment and, to a lesser 
extent, intelligence agencies. 	

Nonetheless, laws still in place al-
low the imprisonment of journalists 
for defaming heads of state, publish-
ing news deemed as false, and un-
dermining national institutions (In-

galls, 2008). In 2007, Ibrahim Essa, 
then editor-in-chief of the privately 
owned opposition newspaper Al Des-
tour, was tried for publishing false in-
formation about President Mubarak’s 
state of health.

There is a great deal of self-censor-
ship in Egypt. Most editors know the 
lines they can and cannot cross and 
actively monitor content themselves. 
At the same time, there is more and 
more space for free expression. Peo-
ple have become more daring late-
ly, but no one really knew where the 
line was drawn. There are many cas-
es of one journalist or blogger writing 
something and being detained while 
another publishes the same thing and 
slips by.

There have been recent cases of re-
porters arrested and threatened with 
jail time for covering the elections “il-
legally,” without a journalism trade li-
cense. But getting accreditation is ex-
tremely difficult. For example, for an 
Al Ahram reporter to be accredited 
through the syndicate, he or she must 
be “appointed,” or become a civil 
servant who can never be fired. Such 
appointments are extremely rare, so 
most journalists work without “le-
gal” status and hence can be arrested 
merely for practicing journalism with-
out authorization.	

The accreditation of journalists is an-
other gulf between traditional news 
organizations and the online commu-
nity. Although bloggers lack some of 
the protections afforded to registered 
journalists, they fear that forming a 
parallel association would damage 
their cause. “It would harm us here 
in Egypt if we [were to] start a union 
or an organization,” one of them told 
a WAN-IFRA interviewer (WAN-IFRA, 
2010). “It will make us more under 
their control. When we have a free 
civil society and the ability to organ-
ize and no emergency law, we can do 
an organization, society, syndicate, or 
whatever.”

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

45



Editorial independence

Some observers argue that private-
ly owned media were reintroduced 
in Egypt as a result of global and lo-
cal changes that forced dictatori-
al regimes to allow greater margins 
of freedom of expression in order to 
support their claims of democratiza-
tion. But in reality, while these news-
papers are allowed to criticize the 
government, their criticism has no im-
pact on government policy.

Most of the editors-in-chief of pri-
vately owned newspapers acknowl-
edge that they receive phone calls 
on a regular basis from high-ranking 
government officials to discuss stories 
published in the newspaper. Some of 
them perceive this as a form of pres-
sure, while others describe it as a ne-
gotiation and bridge-building pro-
cess.

Another question of editorial inde-
pendence concerns ownership. The 
editors-in-chief forcefully deny that 
their owners have anything to do 
with their editorial policies of news-
papers, but most academics, observ-
ers, and media analysts argue that 
businessmen play a significant and 
crucial role in determining the edito-

rial policies of these newspapers, and 
some go so far as to argue that they 
are the sole decision-makers. All sides 
agree that these newspapers are used 
to further the interests of the busi-
nessmen who own them.

Government-owned publications, 
notably Al Ahram, have made some 
recent moves in the direction of 
greater editorial independence, but it 
remains to be seen how far this will 
go. The Al Ahram Weekly, the com-
pany’s English-language publication, 
has made noteworthy attempts to 
push the boundaries of its political 
coverage, especially in its online edi-
tion.

The greater freedom enjoyed by 
the  Al Ahram Weekly may be at-
tributed to its publication in Eng-
lish. Like many authoritarian regimes, 
Mubarak’s government was eager to 
present a progressive image to the in-
ternational community, but did so in 
a language that would not reach the 
majority of Egyptians.   

Government’s purchase of 
ads: power and pressures

Although there are no legal restric-
tions on advertising by government 

enterprises in privately owned news-
papers, this is one common form of 
pressure utilized by the government. 
In fact, most advertisers in Egypt are 
companies and enterprises owned by 
the government, in addition to those 
owned by individual ministries. Many 
of them simply do not publish any 
ads in privately owned newspapers. 
A notable exception is when the gov-
ernment wants to send an important 
message to as many people as possi-
ble. Examples of this include inform-
ative ads about swine flu and birth-
control campaigns as well as electoral 
campaign ads. In such cases, the gov-
ernment places ads in privately owned 
newspapers with high circulations.

The government uses additional 
tactics to limit advertising from non-
government institutions in private-
ly owned newspapers. Private com-
panies can be pressured – and even 
threatened – if they advertise in pri-
vately owned newspapers, especially 
those that are highly critical of the re-
gime.

Another form of government pres-
sure on critical newspapers is to pro-
duce inaccurate and exaggerated 
estimates of their profits, thereby in-
creasing their tax burden.

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

46



Photos are courtesy of Agence France-Presse (AFP)



All of Egypt’s privately owned 
newspapers have their own 
websites, most of which repro-

duce their print edition without sig-
nificant changes. Some of them con-
tain some additional features, such as 
video footage of interviews conduct-
ed by their journalists. Their eager-
ness to establish their own websites 
illustrates their belief in the potential 
for online journalism in Egypt. The 
lower production cost for online pub-
lication is one factor that could con-
tribute to the growth in online jour-

nalism in Egypt. On the other hand, 
most of these websites contain a lim-
ited number of ads, and online ads 
tend to be much cheaper than ads in 
print editions.

A limited number of privately owned 
newspapers now offer news alerts in 
the form of text messages sent to the 
mobile phones of subscribers. These 
services can be expected to expand 
along with the mobile phone market, 
which is expected to exceed 100 per-
cent penetration in 2012.

5. Newspapers and New Media Convergence

Egyptian newspapers have been 
scrambling to integrate new media 
platforms into their operations, as 
Twitter, Facebook and related plat-
forms become simultaneously busi-
ness competition. This is used as a 
means to counter press control and 
censorship and as a way to offset 
the massive costs associated with 
printing. Hisham Kassem, formerly 
of El Masry El Youm and The Cairo 
Times, is starting a new venture in 
2011 that will draw heavily on the 
new media technologies and net-
works currently available. One of 
his future editors is currently work-
ing for the AhramOnline portal, 
where all his information is gath-
ered from on-the-ground-sourc-
es who use Twitter and other social 
media platforms. This is also how 
they spread information – to the 
media and social activists, bypassing 
most governmental controls.

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

48



Al Youm El Sabe (The Seventh 
Day) is the first news website to 
appear in Egypt. Its founder and 
editor-in-chief, Khaled Salah, de-
cided to establish an online news-
paper after attending a training 
workshop organized by the World 
Association of Newspapers. This 
meeting convinced him of the im-
portance of online journalism and 
digital media and offered tools in 
newsroom management. These 
tools enabled him to run a 24-hour 
news operation.

Al Youm El Sabe’s news website 
is updated on a regular basis 24 
hours a day, and the company also 
issues a weekly print newspaper 
edition. Al Youm El Sabe’s website 
has reported 36 million page views 
and 3 million unique visitors per 
month. The site also made a deal 
with an advertising firm to man-
age all of its ads. 

Founder Khaled Salah says that 
the main reason behind his site’s 
success is its professional, accu-
rate, and objective content com-
pared to other news-oriented sites’ 
reliance on opinionated and inac-
curate blogs. He adds that his site 
follows “certain guidelines” when 
it comes to opinion pieces, and it 
has pushed freedom of expression 
to an unprecedented level, all of 
which has contributed to its trust-

worthiness and credibility among 
readers.

Egyptian television talk shows use 
Al Youm El Sabe as a source of infor-
mation and cite it by name, further 
enhancing its credibility. In addition, 
most of the journalists who work for 
Al Youm El Sabe are young, fresh 
graduates who use the Internet on a 
regular basis as a source of new ide-
as. In other words, they resemble the 
users of Al Youm El Sabe.

Another unique feature within 
Egypt of Al Youm El Sabe is its us-
er-generated content. Some readers 
write regular opinion pieces on the 
website, whereas in all other Egyp-
tian newspapers, only intellectuals 
are allowed to do so. In addition, Al 
Youm El Sabe’s staff often receives 
information from readers about im-
portant events taking place in partic-
ular locations and sends reporters to 
investigate.

The success of Al Youm El Sabe in-
dicates that Egyptian online journal-
ism is poised to take off right now 
and not in a few decades, as argued 
by some observers and even jour-
nalists. At the same time, given that 
these pioneers still feel the need to 
produce a daily version in print, it is 
safe to conclude that print editions 
of newspapers will not disappear 
any time soon.

Egypt’s First News Website

While the February 2011 up-
rising will alter the Egyp-
tian media landscape in 

ways that are impossible to predict at 
this writing, some changes are already 
visible. New sectors of the Egyptian 
population, especially young people, 
have made their voices heard for the 
first time through the broad interac-
tions of social media, physical action, 
and traditional journalism. State-
owned newspapers and broadcast-
ers have taken long-awaited steps to 
offer broader coverage to their audi-
ences, and their reporters are unlikely 
to regress to the old forms.

But even with Mubarak’s depar-
ture, other serious issues will re-
main. Egypt’s thicket of media laws 
and regulations is unlikely to disap-
pear overnight, and badly needed 
reforms will need to work their way 
through a legal and political pro-
cess. There is much at stake, as the 
long-term outcome of Egypt’s pro-
cess will undoubtedly exercise a ma-
jor influence on other Arab nations 
and the world.

6. Conclusion

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

49



One of the biggest challenges 
faced by privately owned newspa-
pers in Egypt is printing and dis-
tribution. Almost all of them are 
printed and distributed by Al Ah-
ram, a government-owned media 
company. Al Ahram imports paper 
and ink, and privately owned news-
papers have no say in the matter. 
Furthermore, many of the editors-
in-chief of privately owned newspa-
pers complain that they are being 
overcharged.

Also, since almost all of the pri-
vately owned newspapers are print-
ed by the same printing press, they 
must finish producing the paper 
very early in the afternoon or ear-
ly evening to allow it to be printed 
on time. This inevitably means that 
they end up missing out on impor-
tant events that take place later in 
the day.

Furthermore, because Al Ahram 
produces its own daily newspa-
per in addition to numerous oth-
er publications, it comes first in 
both printing and distribution. Its 
publications receive the optimum 
placement in retail outlets and are 
distributed two or three hours be-
fore the other newspapers to give 
it time to sell copies before oth-
er newspapers are available. Some-
times the distribution of specific 
newspapers is intentionally de-
layed.

It is difficult for most private-
ly owned newspapers to establish 
their own printing presses, large-
ly because it is very expensive. Al 
Masry Al Youm is the first private-
ly owned newspaper to establish 
its own printing press, but it still re-
sorts to Al Ahram for distribution. 
The company bought a used print-
ing press and uses it to print some 
copies of the newspaper, while oth-
ers are still printed by Al Ahram.

But breaking the government’s 
monopoly on printing is much eas-
ier than breaking its monopoly on 
distribution. Press laws prohibit pri-
vate companies from establish-
ing distribution companies, proba-
bly because controlling distribution 
is perceived as crucial by state se-
curity, which insists on controlling 
distributors to ensure that unli-
censed publications are not distrib-
uted. The monopoly has held, al-
though there are more and more 
printing houses, and there is also a 
free zone in which print jobs can be 
carried out. In addition, there are 
other publishing houses that are 
smaller than Al Ahram, such as El 
Shorouk, which has long published 
books and has plans to expand into 
newspaper publishing in the future.

Government-
Controlled 
Printing Press

FINANCIALLY VIABLE MEDIA IN EMERGING AND DEVELOPING MARKETS

50



Photos are courtesy of Agence France-Presse (AFP)




